Historia

MLL:n Alahärmän paikallisyhdistys on perustettu v. 1925. Osaston perustava kokous oli marraskuun 3. päivä Alahärmän pappilassa. Ensimmäisen johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Lyyli Pesonen. Sodanjälkeinen toiminta perustui pääasiassa sotaorpojen huoltoon ja sotakummiavustusten jakamiseen.

Erustuvan toiminta alkoi joulukuussa -93. Tarvittavat toimitilat saatiin, kun kunta suhtautui myötämielisesti anomukseemme ja tarjosi tilat käyttöömme.

Vuosittainen kävijämäärä on noin 4000 käyntiä. Päivittäiset kävijät koostuvat erilaisissa elämäntilanteissa olevista ihmisistä, jotka kokevat paikan todella tarpeelliseksi. Näin kuntalaisille tarjoutuu mahdollisuus tavata toisiaan, keskustella ja ottaa osaa tarjolla olevaan toimintaan päivisin.

Toiminta alkoi vilkkaasti perhekahvilana ja työntekijät saatiin Työvoimahallinnon kautta joko harjoittelijoina, työkokeilussa tai yhdistelmätukeen oikeutettuina työntekijöinä.

Härmäläiset ottivat Erustuvan omakseen vauvasta vaariin. Tästä sai alkunsa ensimmäinen projektiHärmässä hyvä huominen. Projekti toteutettiin yhteistyössä Alahärmän seurakunnan ja kunnan sosiaalitoimen sekä SPR:n osaston kanssa. Projekti oli kaksivuotinen.

Hilapiäli-projekti kohdennettiin pitkäaikaistyöttömille yhdessä Ep:n Te-keskuksen ja Kauhavan työvoimahallinnon kanssa. Se työllisti 42 henkilöä ja lisäksi suuren joukon työharjoittelijoita ja työkokeiluun osallistuneita. Tällä tavoin autettiin erityisesti pitkään työelämästä poissa olleita takaisin työelämään. Tämä projekti myös auttoi monin eri tavoin paluumuuttajia kotoutumaan paikkakunnalle (esim. kielikurssit)

Iltapäiväkerhoprojekti-kokeilussa Mannerheimin lastensuojeluliiton keskustoimiston kanssa toimimme vuoden ajan. Tällä haettiin suuntaviivoja valtakunnalliselle ip-toiminnalle.

Resiina-projekti oli suunnattu nuorille ja heidän vanhemmilleen. Projektissa toimittiin yhdessä koulujen ja vanhempainyhdistysten kanssa. Siinä etsittiin uusia toimintamuotoja nuorten toiminnalle. Tämä innosti myös vanhemmat jalkautumaan viikonloppuisin nuorten pariin. Myös tukihenkilöitä on koulutettu yhdessä kunnan sosiaalitoimen kanssa nuorten avuksi.